مسقطی یک نوع حلوا است که به عنوان شیرینی یا دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً مسقطی را از نشاسته، گلاب، شکر، هل، زعفران و ترکیبات دیگر تهیه می‌کنند که مزه خوشایند و خاطره‌انگیزی به همراه دارد و دسر خوبی برای مهمانی‌ها و اعیاد خواهد بود.

مسقطی از مهم‌ترین سوغات شهرهایی همچون بوشهر، سیرجان، بندرعباس و کازرون به شمار می‌آید، اما در این میان مسقطی لاری معروف‌تر از مسقطی‌ شهرهای دیگر است. در واقع یکی از قطب‌های اصلی تولید و فروش انواع مسقطی شهر لار می‌باشد.

دسر مسقطی انواع متفاوتی دارد که با تغییر یک ترکیب، نوع مسقطی نیز تغییر می‌کند. برخی از مسقطی‌ها نیز حاوی شیر، برخی حاوی ژله، برخی حاوی گردو، برخی حاوی میوه و ترکیبات دیگر هستند که همین مسئله باعث تغییر مزه آن نیز می‌شود. از این جهت ما تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله به طرز تهیه سه نوع مسقطی بپردازیم.


مسقطی انار

مسقطی که جزو شیرینی های سنتی ایرانی محسوب میشه توی طعم ها و شکل های متنوعی تهیه میشه. مسقطی لار و همین طور مسقطی شیرازی از معروف ترین مسقطی های ایران هستن که پیشنهاد می کنیم حتما امتحانشون کنید. اما شما می تونید مسقطی انار رو خودتون توی خونه تهیه کنید و ازش لذت ببرید. توی این مطلب طرز تهیه مسقطی انار ساده و خوشمزه رو براتون آماده کردیم.

مواد لازم برای مسقطی انار
آب انار 4 پیمانه

نشاسته 8 قاشق غذاخوری

شکر 2 پیمانه

گلاب 1/2 پیمانه

کره 50 گرم

طرز تهیه مسقطی انار
مرحله اول
برای تهیه مسقطی انار، ابتدا نشاسته را با آب انار مخلوط کنید تا حل شود. سپس داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا نشاسته خودش را بگیرد. سپس شکر را اضافه کرده و مخلوط کنید.

مرحله دوم
 پس از اینکه غلظت مواد مانند فرنی شد، گلاب را اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا شفاف شود. سپس کره را اضافه کنید.
 
مرحله سوم
 مسقطی انار را داخل قالبی که چرب کرده اید بریزید و پخش کنید. قالب را در یخچال قرار دهید تا بسته شود. سپس با پودر شکر، خلال پسته، پودر نارگیل و … تزیین و سرو کنید. مسقطی انار خوشمزه یلدایی شما آماده است.

نکات کلیدی تهیه مسقطی انار
 اگر آب اناری که استفاده می کنید شیرین است میتوانید مقدار شکر را کمتر کنید.

شما می توانید آب زرشک تازه را هم در کنار آب انار استفاده کرده و مسقطی انار و زرشک تهیه کنید.1


مسقطی دو رنگ

می‌توانید این مسقطی را تک رنگ یعنی سفید یا زعفرانی تهیه کرده یا آن را دورنگ درست کنید، برای این کار ابتدا مسقطی سفید بدون زعفران را داخل ظرف می‌ریزیم و می‌گذاریم داخل یخچال یکی دو ساعت بماند تا خود را ببندد، بعد بقیه مسقطی را با زعفران مخلوط می‌کنیم و روی مسقطی سفید می‌ریزیم. این مقدار دسر برای 4 تا6 نفر کافی است و در مدت 50 دقیقه درست می‌شود.

مواد مورد نیاز
کره 50 گرم

آب 7 پیمانه

شکر ½ 1 پیمانه

نشاسته سفید 1 پیمانه

گلاب ½ پیمانه
   
خلال بادام ½ پیمانه
 
هل ½ قاشق غذاخوری
    
زعفران ½ قاشق چای‌خوری
    
خلال پسته و بادام برای تزیین

آموزش تهیه
ابتدا نشاسته را با آب سرد مخلوط می‌کنیم و روی حرارت می‌گذاریم تا کم‌کم غلیظ شود. اگر نشاسته را با آب گرم مخلوط کنیم گلوله می‌شود، پس باید با آب سرد مخلوط ‌کنیم.
 
وقتی که این مخلوط کمی غلیظ شد، شکر اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا وقتی که جوش بیاید.
 
وقتی که مواد جوش آمد، می‌گذاریم روی شعله کم باشد تا قوام بیاید، سپس گلاب، خلال بادام و هل را اضافه می‌کنیم. (از هل ساییده شده استفاده نمی‌کنیم، بلکه از دانه‌های هل استفاده می‌کنیم تا رنگ مسقطی را سیاه نکند). تفاوت این مسقطی با مسقطی‌های دیگر در این است که شل‌تر است و می‌شود گفت شبیه شله زرد است. مواد را خوب هم می‌زنیم.
 
وقتی از کناره‌های ظرف شروع به حباب زدن کرد، به جوش آمد و کمی غلیظ‌تر شد، کره را اضافه می‌کنیم. به جای کره نمی‌توان از روغن مایع استفاده کرد، چون روغن مایع طعم کره را به مسقطی نمی‌دهد. وقتی زعفران ساییده شده را اضافه کردیم، قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم تا کم‌کم رنگ زعفرانی بگیرد.
 
این دسر را می‌توان به دو صورت سرد و گرم مصرف کرد. می‌توانیم بعد از آماده شدن مسقطی، آن را در یک ظرف بزرگ بریزید و در ‌‌نهایت آن را در کاسه‌های یک نفره بکشید.2

مسقطی لاری

بهترین و معروف‌ترین نوع دسر ایرانی، مسقطی لاری است. این نوع مسقطی رنگ خوشایند و مزه خاصی دارد. به همین دلیل یکی از سوغاتی‌های مهم شهر لار محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه مسقطی لاری
۱ لیوان نشاسته گل

۲ لیوان شکر

یک‌دوم لیوان گلاب

۴ لیوان آب

۳/۴ لیوان روغن مایع

۶ تا ۷ عدد هل سابیده شده

نصف فنجان زعفران دم کرده

مقداری گردو، بادام و پسته خرده

طرز تهیه
برای تهیه مسقطی لاری ابتدا یک لیوان نشاسته گل و ۴ لیوان آب را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس آن را روی حرارت گاز قرار دهید و این ترکیب را هم بزنید تا کمی غلیظ شود. پس از آن، ۲ لیوان شکر را به ترکیبات اضافه کنید و آن را به صورت مداوم هم بزنید.

در مرحله بعد نیمی از روغن را به ترکیبات افزوده و به صورت مداوم تا ۴۵ دقیقه هم بزنید. به یاد داشته باشید که میزان حرارت گاز ملایم باشد تا مسقطی لاری به خوبی پخته شود و به اصطلاح خود را بگیرد و سفت گردد.

در واقع اگر مسقطی لاری را کم هم بزنید، ممکن است ته بگیرد و قوام لازم را پیدا نکند. پس از این مرحله باقی روغن را به ترکیبات حلوای مسقطی لاری اضافه کنید و دوباره آن را به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید. سپس گلاب و نصف فنجان زعفران دم کرده را به ترکیبات اضافه نمایید و آن را هم بزنید.

در ده دقیقه پایانی پخت مسقطی لاری، گردو، بادام و پسته‌های خرد شده را به ترکیبات اضافه کنید و آن را هم بزنید. هنگامی که احساس کردید مسقطی به خوبی پخته است و قوام آن کافی می‌باشد، دسر را داخل ظرف مورد نظر خود بریزید.

زمانی که دسر ایرانی سرد شد، آن را به مدت ۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید. برای تزئین مسقطی لاری می‌توانید آن را به چندین روش تزئین کنید. یک روش استفاده دوباره از گردو، خلال بادام یا خلال پسته است. در روش دوم می‌توانید از زرشک استفاده کنید که دسر مزه ترش و شیرین جذابی پیدا خواهد کرد. در روش سوم می‌توانید از گل محمدی خشک شده استفاده نمایید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.irannaz.com
3.www.herang.co